tisdag 25 januari 2011

Silke

Efter att ha letat runt på ganska många ställen i olika städer efter en garnaffär började jag förlora hoppet om att hitta annat än akrylgarn, men efter sökande på ravelry hittade jag en i Bangalore som verkade vara bra, och där skulle vi vara dagen innan vi åkte hem. Efter lite mailande och en ganska lång och skumpig färd i riksha med en chaufför som inte pratade engelska hittade vi "affären" (som var mitt i ett bostadsområde i någons hall) och jag köpte silkesgarner av mannen i affären, som helst ville sälja till min moster som var med, men insåg efter ganska lång tid att det faktiskt var jag som var intresserad.

Överst: Sarisilke, som mest av allt ser ut som dammsugarludd. Tycker jag.
Närmast: Dammsugarluddsgarnet uppspunnet, eller i alla fall en del av det. Jag undrar verkligen vad som ska bli av det.
Silke, vad som jag trodde var pencil roving, alltså tunna topsband, men när jag letade efter änden så fanns det ingen. Det hela var som "ringar" av silke, vad jag misstänker är en eller ett par silkespuppor uppvindade som små små härvor. Är det någon som har koll på hur man spinner detta?
Garnet. Åh, det är tunt och lent och i helt fantastiska färger. Och jag har ingen aning om vad det ska bli, just nu vill jag bara ha det liggandes framme så att jag kan klappa på det ibland.

4 kommentarer:

  1. Åh fint fint fint!
    Färgerna på allt garn är fantastiskt, men framförallt gillar jag de röda/blåa/vita/svarta garnet. Ska bli kul att se vad du gör med det!

    SvaraRadera
  2. Kan man inte liksom dra isär silket "på bredden" och sedan spinna det? Verkar spännande hur som helst, silke är roligt att spinna, om än lite knepigt =)

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert silke! Jag kan inte så mycket om att spinna men borde inte ringarna gå att Kamma/karda upp lite försiktigt och sedan spinna?

    Hittade precis din fina blogg och tar mig friheten att länka till den ifrån min.

    Ha det gott!

    SvaraRadera