onsdag 28 januari 2015

Myskoftan



 När jag såg mönstret till denna kofta tänkte jag inte alls att det var en kofta för mig. Men så råkade jag ha elva nystan av ett helt fantastiskt tweedgarn liggande hemma som ville stickas upp, samtidigt som jag har längtat efter en riktigt stor, långärmad, varm tröja som går nära halsen. Så jag började sticka på denna kofta och insåg ganska tidigt att garnet inte skulle räcka. Garnet som jag köpt från ett tillfälligt parti för mer än ett år sedan. Detta faktum förnekade jag och stickade vidare tills jag bara hade ett nystan kvar och precis skulle sätta ihop ärmar och kropp. Det skulle inte räcka. Efter en del panikartat surfande efter likartat garn slängde jag iväg ett nödrop till Petra som har Magasin Duett, där garnet är köpt. Och hör och häpna, hon hade precis fått in ett litet parti till av precis samma garn och skickade fyra nystan till till mig, som jag fick precis när mitt garn tog slut. Puh!

Låt mig presentera: min Little Wave av Gudrun Johnston. Jag har stickat den på stickor 4,5 och 4mm, alltså något mindre än i beskrivningen, ändå blev den ganska stor. Jag kortade av ärmarna med fem cm eftersom jag inte ville ha uppvikt kant, men de blev så groteskt långa att det fick bli uppvik. Ändå helt okej. Garnet är ett tvåtrådigt tweedgarn av 95% ull och 5% kashmir. Helt underbart.

 Såhär långa är ärmarna.

Och nej, jag har inte börjat använda byxor. Jag fick för mig att ha på mig dom under fotograferingen, fick ont i magen pga för tajta, led hela fotosessionen, tog fort av byxorna igen efteråt.

4 kommentarer:

  1. Fin! Haha låter ungefär som mig med byxor :P Förrutom shorts :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen en myskofta! Nu blev man allt lite sugen på en kofta i tweedgarn! Klänning och kofta - det är grejer det!

    SvaraRadera
  3. Haha, älskar din kommentar om byxorna!
    Det ser verkligen ut som en kofta att mysa i :)

    SvaraRadera
  4. Haha, det bästa med inlägget är ändå byx-kommentaren. Ser verkligen ut att ha blivit en mysig kofta!

    SvaraRadera