söndag 30 juni 2013

En liten sommarkofta.

 



 Min första kofta av egenfärgat garn är klar! Jag är väldigt nöjd. Jag hade svårt att tro att en enda härva garn skulle kunna räcka till en hel kofta, men det gjorde det faktiskt. Jag stickade kroppen och knappkanterna först, och sedan en bit i taget på ärmarna så att jag bara kunde avsluta när garnet tog slut. Jag trodde att garnet inte skulle räcka till den ärmlängd jag ville ha, men det räckte precis. Koftan blev färdig för kanske en halvtimme sedan, och som tur är kunde Johan fotografera direkt. Den är varm och mjuk och kommer antagligen att bli en favorit.

Garn: Mitt eget handfärgade som sagt. Det heter angorett och består av 70% merinoull, 25% angora och 5% polyamid och är otroligt fluffigt och alltså väldigt drygt. Jag fick kanske fem meter kvar av de 750 meter som härvan innehöll. Stickor 3,5 mm och 3 mm till halsringning och knappkant.

Mönster: Jag har som synes spanat på Lobelia av Meghan Fernandes, men eftersom det mest var ökningarna jag ville åt så listade jag ut hur man gjorde dom helt själv. Att jag valde att sticka koftan i angorett är för att jag såg att Eddy hade stickat sin fina Lobelia i samma garn, och att det räckte precis.

I övrigt har jag använt tio små knappar av pärlemor från min mormors gömmor (är det pärlemormor då?). Pärlemor kan vara något av det finaste som finns.


7 kommentarer:

  1. Å, en så underbar liten kofta. Du är duktig som listade ut Lobelia-mönstret. Det är ju blommorna som gör hela koftan + ditt fina garn såklart.

    SvaraRadera
  2. så söt den är, och så bra den passar dig!

    SvaraRadera
  3. Men wow va du är duktig!

    SvaraRadera
  4. Ljuvlig! Helt enkelt ljuvlig! :)

    SvaraRadera
  5. Å jag vill sticka en likadan på direkten! Om jag så kunde. Jättefin.

    SvaraRadera