tisdag 9 september 2014

Mormorsrutefilten / evighetsprojektet

På ravelry står det att jag påbörjade projekt mormorsrutefilt i augusti 2012. Det tog mig alltså två år att slutföra detta projekt.

Filten består av 240 rutor. Det tar ungefär en halvtimme att virka en ruta och fem-tio minuter att fästa trådar och sy ihop en ruta med andra. Jag har valt att inte göra någon kant runt om filten för att möjligheten att göra den större ska finnas. Chansen att det ska hända är emellertid ganska liten eftersom jag inte tycker så mycket om att virka.Nu är i alla fall filten 155 x 165 cm. Ganska bra storlek ändå
Jag har använt Solkustens spinnverkstads entrådiga garn och en ganska tunn virknål. Runt varje ruta har jag avslutat med att virka ett varv halvstolpar för att få rutorna lite stadigare.
Trots att detta har varit mitt enda projekt som fått ta hur lång tid som helst har jag ibland varit väldigt trött på det. Ändå var det första jag gjorde när filten var klar att börja planera nästa filt. Konstigt va? Denna gång blir det en stickad filt i alla fall.

17 kommentarer:

  1. Vilken uppenbarelse!! Så vacker!!!!
    Astrid från Gävle

    SvaraRadera
  2. Så fint teppe! Et imponerende stykke arbeid du har gjort her. I fine grånyanser passer det til det meste også:):)

    SvaraRadera
  3. Åh, den är hur fin som helst! Älskar lugnet i de grå nyanserna.

    SvaraRadera
  4. Det var den vackrast mormorsrutefilten jag någonsin sett! <3

    SvaraRadera
  5. Så himla fin! Älskar gråskalan också!

    SvaraRadera
  6. Så vacker den är i de grå-svarta nyanserna!

    SvaraRadera
  7. Wow vilket jobb, och så fin! :)

    SvaraRadera
  8. Började också på en filt 2012 (har jag för mig) men har inte kommit speciellt långt. Fast det gör inget, den får ta den tid den tar helt enkelt :) Det är ett rätt bra reseprojekt tycker jag. Det var hursomhelst en väldigt snygg filt! Olika nyanser av grått <3

    SvaraRadera
  9. jag har aldrig sett en monokrom virkad mormorsrutefilt förut. Men jag måste säga att det är jäkligt snyggt:)

    SvaraRadera
  10. Det där var en mormorsrutefilt i min smak.

    SvaraRadera
  11. Den ser riktigt mysig ut :D Jag önska att jag hade haft tålamod nog till att virka en filt.

    SvaraRadera
  12. Jättefin! Både vilsamt och omväxlande med alla de grå nyanserna.

    SvaraRadera
  13. Så otroligt vackert med dom grå/bruna nyanserna!

    SvaraRadera
  14. Vad fint du gör och så vackert! Inspirerande för mig som just nu har projekt filtar till blivande barnbarn!
    Lena

    SvaraRadera