tisdag 16 juli 2013

Ginko



 Den fjärde sjalen i paraden fick min farmor Ebba och detta är nog mitt snabbaste sjalprojekt någonsin - mindre än tre dygn från det att jag lade upp maskorna till att sjalen var färdig och blockad. Dessutom hann jag fira midsommar.

Mönster: Ginko Crescent av Jade Keaney som är en variant av Ginko Shoulderette. Jag tycker att mönstret är väldigt fint även om det nog hade gått att få ungefär samma resultat utan att behöva mönstersticka både på räta och aviga varv. Dessutom behövde den slätstickade delen väldigt mycket blockning för att bli platt. Men trots detta så var det en väldigt rolig stickning (annars hade den inte blivit klar så fort).

Garn: Drops Baby Merino. Jag hade aldrig stickat med detta garn förut, och kommer nog inte att göra det igen. Det är mjukt och väldigt jämnt eftersom det är rundspunnet, men helt livlöst. Jag gillar garn som har lite mer struktur. På stickor 4mm gick det åt 2,5 nystan.
 Gråa katter, något livligare. Jag tycker verkligen om deras ögonfärger, tänk att de kan vara så olika trots att katterna (med största sannolikhet) är syskon.

2 kommentarer:

  1. den är snygg! jag har haft det mönstret i min ravelry-kö i evigheter nu, och blev sugen att sticka den igen nu när jag ser din fina:)

    SvaraRadera
  2. for et vakkert sjal,
    heldig din farmor ebba!: )
    jeg blir inspirert av å besøke din blog linnèa
    og særlig av dine strikke prosjekter,
    flere av dem har havnet i min ravelry-kø..

    vibeke

    SvaraRadera