tisdag 9 juli 2013

Sjalen till Ylva



 Första sjalen i följetongen är en liten och fluffig sjal till min faster Ylva.

Garn: Grignasco MerinoSilk. Detta är ett väldigt mjukt och ännu tunnare garn (1402m/100g), så jag har stickat med dubbelt garn för att få det att fylla ut lite mer.

Mönster: Pyttipanna av Maria Samuelsson, typ. Jag har väldigt länge känt någon sorts motvilja mot detta mönster, kanske för att det är "ocoolt" att göra något som alla redan har gjort eller för att jag tycker att pyttipanna är ett så himla fult namn på en sjal (förlåt Maria!), men till sist insåg jag att problemen låg i mig själv och att det faktiskt är en väldigt fin sjal. Jag har märkt att jag gillar halvrunda sjalar väldigt mycket (vilket ni kommer att se i framtiden) eftersom jag inte tycker om "snibben" som blir när man knyter en trekantssjal runt halsen. Pyttipannan är en bra sjalform och spetskanten är jättefin! Dock tycker jag att själva sjaldelen är för liten och drar ihop sig för mycket, så jag stickade korta varv utan ihoptagningar men med w & t, samt vände varannan maska istället för var tredje. Jag blev nöjd och mottagaren likaså.

3 kommentarer:

  1. ja, halmåneformade sjalar är verkligen mest bekväma. och nu börjar det ju komma alltfler mönster på halvmåneformade sjalar:)

    så fin den blev!

    SvaraRadera
  2. I recently discovered your blog and I'm impressed, you're a good knitter!! I adore your work!!

    SvaraRadera
  3. Jag känner också ett visst pyttipannamotstånd och när jag rannsakar mig själv kommer jag fram till att det nog främst hänger ihop med det faktum att ALLA stickar den. Men det är ju som du säger en väldigt fin sjal. Särskilt sista bilden, där övergången mellan spets och slätstickning blir så tydlig - vackert!

    SvaraRadera