måndag 14 oktober 2013

En till Clara



 I helgen var jag på landet med nästan hela familjen och fick en massa bra saker gjorda. Exempelvis sydde jag i knappar i två koftor och kunde då mycket lämpligt trä på dessa på mina systrar. Först ut är en till Clara. Risken finns att jag måste sticka en tredje, för jag gillar verkligen detta mönster (skryt skryt).

Mönster: Mitt eget! Det kommer att finnas hos Solkustens spinnverkstad från och med syfestivalen som är den 25-27e oktober, och så småningom också på ravelry.
Garn: Solkustens spinnverkstads tvåtrådiga mörkgråa, kan vara det finaste.
Stickor: 4mm knitpro, mina favoriter.

Denna kofta är stickad nerifrån och upp och ihopsatt vid oket där man stickar allt samtidigt och formar ärmkulle. Ganska praktiskt om man inte gillar att montera, för det ser ut (och känns) som isydda ärmar, fast de enda sömmarna på hela koftan är under ärmarna och ovanpå axeln. Ganska fiffigt!

För övrigt vill jag tillägga att koftan är stickad i storlek medium och modellen på bilden (som är min lillasyster) har storlek small. På mig, som har storlek medium, sitter koftan som en schmäck (alltså en bra schmäck! typ sähär). Så om man vill ha lite lösare passform så gå upp en storlek.


15 kommentarer:

  1. å vad fin den är linnea. helt underbar i det där garnet =)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Läckert med den ensamma flätan på ärmarna och flätorna som går ned i resåren.

    SvaraRadera
  3. Fantastisk!!!! Den vill jag sticka.....

    Iréne i Östersund

    SvaraRadera
  4. Jag som fått äran att provsticka kan bara säga att jag är än mer förälskad än när jag såg den här första gången!
    En riktigt rolig stickning ovanpå snyggheten.
    Blir nog fler här också :)
    Du är jätteduktig!
    (Min finns i min blogg idag när det är syförening)

    SvaraRadera
  5. Riktigt imponerad av din kreativitet! Kommentaren om pytten fick mej att le igenkännande, då jag kände igen min egen reaktion, men det var just den stickningen som fick min brutna överarm att läka på rekordtid till kirurgens och sjukgymnastens förvåning.

    SvaraRadera
  6. Går mönstret att köpa direkt från Solkustens, om man inte kan komma på syfestivalen? Måste man köpa deras garn då också? Jag har redan köpt supersoft som jag tänkte sticka en "Clara" i.
    Du skriver "så småningom" på Ravelry, när ungefär är det?
    Yvonne

    SvaraRadera
  7. så fin den är! i synnerhet gillar jag flätorna! och det skadar ju inte att passformen är så bra:)

    SvaraRadera
  8. Koftan är superfin, du är så otroligt duktig på att skapa vackra plagg. Är verkligen imponerad med tanke på att du är så ung. Ser fram emot att få se koftan på Syfestivalen.

    SvaraRadera
  9. Veldig flott jakke! Gleder meg til den kommer på Ravelry!

    SvaraRadera
  10. Den är så himla fin! Jag ska absolut leta upp Solkustens spinneri på Syfestivalen :)

    SvaraRadera
  11. Åh, vad fin den är i det garnet oxå!!
    Längtar till efter nästa helg då jag kan beställa garn och mönster av Solkustens spinneri.
    P.s Det var jag som kontaktade dig via Raverly ang Clara :-)

    SvaraRadera
  12. Men så fin!! Precis en sån som jag vill göra :-) Får hålla koll på Ravelry och se när mönstret kommer.

    SvaraRadera
  13. Jättefin kofta! Jag ser fram emot när den dyker upp på Ravelry :)

    SvaraRadera
  14. Hej! Jättefin kofta. Var in på Ravelry men mönstret har inte hunnit dit. Undrar om det även kommer på svenska . Vill även göra Siri (otroligt fin men såg i bloggen att du ändrat mönstret till diagram,. så får nog ta en funderare på om jag fixar det. Tycker det är mycket lättare att läsa. Smaksak jag vet.
    Mvh
    Lena.haake@live.se

    SvaraRadera