söndag 1 december 2013

Hitofude!

 Min hitofude är färdig! Vi gick ut i dunderblåst och minusgrader, och fort gick det!
 Fast jag hann knäppa knappen.
 Såhär kallt!


 Här kan man äfven se lite av blåsten.
 Fantastisk röd färg må jag säga!
Lite information:

Mönster: Hitofude Cardigan av Hiroko Fukatsu.Helt fantastiskt mönster, otroligt smart uttänkt från början till slut. Koftan stickas i ett enda stycke, utan sömmar, påstickade knappkanter och sånt. Så rolig att sticka att jag maskade av precis en vecka efter att jag lade upp koftan. Kanske stickar jag en till.

Garn: Colinette Jitterbug som jag köpte från Magasin Duett på syfestivalen. Det gick åt ca 2,5 härvor. Jag tyckte om garnet, men jag gillar inte att det ibland knarrar när jag stickar med det (när jag är svettig om händerna eller när en katt har tuggat på det). Men till denna kofta är garnet helt perfekt för att det är så hårt spunnet och får så fint fall. Jag stickade med stickor 3,5mm.
 ...och världens finaste knapp fick äntligen en kofta: en ensam pärlemorknapp som jag hittade runtskramlandes i min trampsymaskin. Perfekt till en kofta som bara behöver en knapp!

17 kommentarer:

  1. Den är UNDERBAR! Vill genast göra en jag också!

    SvaraRadera
  2. Grymt fin Linnéa!
    Så härligt med röda koftor i december.
    Jag stickar också kofta i rött jitterbug just nu! Mitt knarrar inte, men jag har torra händer och ingen katt ;)

    SvaraRadera
  3. Underbar! Blir jättesugen på att sticka en jag med!

    SvaraRadera
  4. Helt fantastisk! Tar du med den imorgon så jag kan oh:a och ah:a och klappa den live? /Johanna

    SvaraRadera
  5. Den är verkligen vacker! Jag ska också sticka den, men har inte hittat "rätt" garn ännu. Jag gillar inte heller superwash garner - därför som ditt garn "knarrade".

    SvaraRadera
  6. Din kofta är superfin! Har spanat på mönstret och tänkt Åååå, borde nog ha en sån, och nu känner jag det ännu starkare :)

    SvaraRadera
  7. så fin den är! jag gillar verkligen formen på den!

    SvaraRadera
  8. Den är helt fantastisk! Jag behöver en sån per omgående!

    SvaraRadera
  9. Alltså, den här koftan är helt fantastisk!

    SvaraRadera
  10. Koftan blir bara finare och finare för varje gång jag tittar på den. Jag bara måste sticka en till mej själv. Tack för att inspirationen.

    SvaraRadera
  11. Jeg synes den er meget smuk og tænker at den kunne være et projekt. Du laver meget flotte ting og det er en fornøjelse at besøge din blog.

    SvaraRadera
  12. Så vacker! Och härligt julröd också.

    SvaraRadera
  13. Du vann i min tävling! Kika in till mig för mer info!

    SvaraRadera
  14. Superfin, helt enkelt :-)

    /Emelie
    citronochvanilj.blogspot.se

    SvaraRadera
  15. Helt enkelt ljuvlig! Passar dig perfekt, både färg och form! :)

    SvaraRadera