fredag 8 november 2013

Islandskoftan




Här är den till sist: Islandskoftan! Efter att ha legat länge innan jag vågade klippa upp den låg den ett tag till och väntade på knappleverans. När knapparna väl kom insåg jag att de som passade bäst var en hög jag redan hade hemma. Så kan det gå! Sedan låg den och väntade på blockning ytterligare ett tag, tills jag började använda den ändå. Den är alltså inte blockad än, men ändå väl använd.

Mönstret är Vetur av Védis Jónsdóttir, ett mönster som jag dreglade över länge på ravelry innan jag till sist beställde boken den är i. Då upptäckte jag att koftan som ligger som första bild på ravelry inte är särskilt lik originalkoftan, utan ganska modifierad. Originalmodellen ser ut såhär, synd för mig eftersom jag inte ville sticka den koftan. Det hela slutade med att jag följde maskantalet men ritade om diagrammet för oket ganska rejält, med utgångspunkt i denna kofta, som jag trodde var originalmönstret. Ganska mycket krångel alltså.

Garnet är dubbelt ospunnet isländskt garn som min syster Ellika köpte till mig när hon var på Islandsresa. Det är himla varmt! Nu använder jag koftan som jacka, fast det är November.

Det enda som jag inte blev helt nöjd med är längden, jag gillar inte långa koftor så mycket. Fast det är bra som jacka måste jag ändå säga till koftans försvar.

8 kommentarer:

  1. Vilken skönhet! Och i en härlig höstorange.

    SvaraRadera
  2. Wow vilken fin kofta, vilka färger!
    Klänningen nedan är också jättefin. =)

    SvaraRadera
  3. Den ser så himla skön ut!
    Och lite längd är ju inte helt fel i höstkyla, för blåsa och så ;)

    SvaraRadera
  4. Islandströja är ju bästa jackan! :) Nu är det äntligen tillräckligt kallt för att jag ska kunna ha min utan att svettas :P Så himla snygg den blev! Jättenajs färgkombo.

    SvaraRadera
  5. Otroligt fin kofta/jacka!! Tycker färgkombinationerna är jättefina.

    SvaraRadera
  6. Alltså, den där koftan är ju helt underbar! Den passar dig verkligen sjukt bra!

    SvaraRadera