onsdag 19 juni 2013

Mosade sockor



 Jag fortsätter att visa färdiga projekt - här ett par sockor i avbruten mosstickning som blev färdiga någongång under våren. Jag tycker att ordet mosstickning ser så roligt ut när man skriver det, som en mosad stickning liksom. Stickat däremot är det hur fint som helst, jag älskar mosstickningens struktur. Detta var första gången jag stickade avbruten mosstickning, och definitivt inte sista. Jag gillar effekten väldigt mycket.

Garn: En tråd viking nordlys och en tråd egenspunnen corriedale (en fårras). Mönstret är enklast möjliga tåupp, häl i förkortade varv, stickor 2,5 och 2x2-ribb.

5 kommentarer:

  1. Vilket fint resultat med detta mönster! Jag måste läsa på hur man gör det :-)

    SvaraRadera
  2. Superfina! Har sett avbruten mossad stickning på flera bloggar och djag måste nog testa jag också.
    /Ha en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint resultat det blev. Mossstickning är något jag inte provat på när det gäller sockar, men när jag tittar på dina bilder, bli jag lite sugen på att göra ett par likadana sockar själv:)

    SvaraRadera
  4. Måste testa avbruten mosstickning när nästa par sockar ska stickas. Effektfullt mönster.

    SvaraRadera
  5. Mosad stickning...jag har aldrig sett ordet så fast jag har stickat sen 70-talet och är ordfreak. Hur kan jag ha missat det. Snygga mos-stickade sockor.

    SvaraRadera