tisdag 11 november 2014

Koftan till Johan






För länge sedan lovade jag min käresta en stickad kofta, och på syfestivalen för ett år sedan köpte jag garn som skulle passa till mönstret han valt. Det visade sig sedan att garnet inte skulle räcka och inte gick att köpa mer av, jag hade nämligen utgått från så mycket garn jag normalt behöver till en kofta, och mönstret var en lång modell med lyfta maskor, så det projektet fick vänta.

I somras när vi flyttade rensade jag bland mina kläder och sorterade ut sånt jag inte använder, bland annat en av de allra första koftorna jag stickat, nämligen denna. Efter att med dåligt resultat försökt pracka på diverse släktingar denna kofta gav jag upp den idén och fick snilleblixten att återanvända garnet. Med en kofta som muta satte jag sedan Johan på att repa upp, härvla, tvätta och nysta upp koftan. Sedan började jag sticka.

Mönstret som Johan valt, Ranger, är egentligen avsett för mycket tunnare garn och har ett strukturmönster med lyfta maskor. När jag stickade en provlapp verkade det funka (fast jag fick gå upp i stickstorlek), fast när jag stickat en halv ärm och den kunde stå av sig själv började jag ana oråd. Det var lite som pansar. Jag repade alltså upp pansarärmen och bytte till ett mönster av enbart räta och aviga maskor som inte blev lika tjockt. Så, detta är en Ranger i helt annan masktäthet och med ett annat strukturmönster. Formen är samma i alla fall.

Garnet heter Yarn Over och är väldigt tjockt och trevligt och klarade upprepning och återstickning utmärkt. Jag har stickat på stickor 6 mm och 5,5 till kanterna.

 För övrigt är det Johan som tar alla bilder på mig.

5 kommentarer:

  1. "Efter att med dåligt resultat försökt pracka på diverse släktingar denna kofta" - haha detta låter som alla i min familj :) Fin kofta! Jag ska sticka en islandströja till min sambo snart. Misstänker att jag också får tänka om lite med garnberäkningen.. :P

    SvaraRadera
  2. Så bra den sitter på honom!!

    SvaraRadera
  3. Så fint! jag funderar på att göra samma kofta till min käre fader, men vill inte sticka med lyfta maskor utan ett annat strukturmönster (liknande de du har gjort), behövde du göra några andra ändringar i mönstret för att det skulle fungera? Är tröjan till din pappa stickad på samma sätt? Och tog du en annan mönsterstorlek eftersom du stickade på större stickor? Tack på förhand! Hälsar Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du vill det, jag kan varmt rekommendera mönstret. Dock måste jag säga att jag ändrade nästan allt i mönstret, det med lyfta maskor drar ihop sig på höjden så det funkade inte att byta rakt av. Det jag gjorde var att ta min nya masktäthet och räkna om mönstret helt, jag gick nästan bara på måtten. Eftersom skillnaden var så stor kunde jag inte ens sticka efter en annan storlek, utan jag utgick från rätt storlek fast räknade om maskantalet. Tröjan till min pappa är stickad helt efter originalmönstret. :) Hoppas att detta klargjorde lite i alla fall.

      Radera