onsdag 15 oktober 2014

Hitofude - tredje gången gillt




Eftersom detta är den tredje koftan jag stickar efter samma mönster behöver jag väl inte ens nämna att jag gillar detta mönster? Jag tycker att allt med konstruktionen av koftan är oerhört smart och väl genomtänkt - allt stickas samtidigt i ett enda stycke, när du är klar krävs ingen montering och det är två ynka trådar att fästa (plus de där du byter nystan). Inga tråkiga ärmar som är kvar till sist, inga sömmar, inga knappkanter.

Garnet är från Tant Kofta - hon har färgat upp det åt mig på beställning. Färgen får ett sånt djup och garnet har ett väldigt fint fall (det innehåller silke). Precis två härvor gick åt och kvalitén heter "sidenvägen".

Jag använde stickor 3,5 mm och stickade stl S. Jag själv är snarare M men den förra jag stickade tycker jag blev en aning stor. Mönstret heter Hitofude.




8 kommentarer:

  1. Superfin! Sitter den högt upp i armhålan? Alltid en avgörande detalj för mig (kanske därför jag bara stickar raglan heh). Fin du är i håret :)

    SvaraRadera
  2. This is a beautiful autumn cardigan. And the pattern is in english! thanks for sharing- I will have to knit it...

    SvaraRadera
  3. Bara två trådar att fästa och ärmarna på plats direkt - låter fantastiskt! Blir lite sugen ... men så har jag ju sett din fina Siri också så vi får väl se vad nästa projekt blir ;). Din gula Siri är verkligen jättefin!

    SvaraRadera
  4. Den är helt fantastisk! Den passar dig verkligen på pricken!

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Vilken fin blogg du har och vad mycket du verkar hinna med!
    Jag köpte mönstret till Hitofude för ett halvår sedan men har inte stickat
    den ännu eftersom jag inte förstår engelska stickbeskrivningar och inte
    kunnat hitta någon på svenska.
    Du har möjligtvis inte översatt beskrivningen?

    Vh Monzan

    SvaraRadera