lördag 11 januari 2014

En kofta och en klänning och en katt och ett hem.

 

Hem: Mitt eget! Jag, Johan, Hassel och Smilla flyttade in för precis en vecka sedan och är väldigt nöjda. Spinnrocken som har bott hos mamma ett tag har flyttat hem, äntligen!


Katt: Lusig hittekatt vid namn Smilla. Säger knorp och apporterar godispapper. Antagligen besläktad med lilla My.

 Kofta: Pretty (me) av  Nadia Crétin-Léchenne. En kofta som är väldigt fin, men jag är inte helt nöjd med passformen och konstruktionen. Framför allt handlar det om ärmarna, som är ganska tajta men ändå bylsar sig runt ärmhålet. Konstrutionen med några maskor som fortsätter upp från axeln till halsen ser fin ut, men det blir en knöl vid toppen av axeln trots mycket blockning. Synd men sant!
Jag har stickat koftan i jakgarn från stäket, helt otroligt mjukt! Jag höll garnet dubbelt och använde stickor 3,5 mm.

Klänning: En med Hawthorn som utgångspunkt. Denna gång har jag lagt till fickor samt ritat om både halsringningen och kragen.





13 kommentarer:

  1. Haha! Nu fick du mej att beställa Hawthorne-mönstret, som jag kämpat emot länge.
    Din klänning är så vacker och koftan är pricken över i.
    Jag undrar vad du har för spinnrock? Jag går i spinnrocksköpartagen här och din så fin ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, jag ber så mycket om ursäkt! Fast jag tror att du kommer att bli nöjd..
      Tack! Spinnrocken tror jag är en kopia av ashford traditional och är bra som allroundspinnrock, men jag tror att jag ska köpa en liten louet victoria också... :)

      Radera
  2. Grattis till ert nya hem, det är alltid så härligt att få utrymme och ett eget, nytt och fint. tråkigt med koftan, från bilderna så ser det helt okej ut, jag har också problem med att hennes mönster har väldigt smala ärmar. Riktigt fint med så många knappar på klänningen.

    SvaraRadera
  3. Koftan är i alla fall jättefin! Fast det är tråkigt när passformen inte blir som man vill. Klänningen är superfin!

    SvaraRadera
  4. Åh vad härligt med hem, katt, kofta och fin klänning! Kram

    SvaraRadera
  5. Mycket snygg combo. Klänning och kofta.

    SvaraRadera
  6. Så fin du är!

    Hur la du till fickorna? Jag älskar klänningar med fickor, det är typ det enda Hawthorne mönstret saknar!

    SvaraRadera
  7. Såå jättefint! Nu har du verkligen inspirerat mig att börja sy klänningar igen.
    Jag har också nyss stickat den koftan, och jag med är väldigt missnöjd med passformen. Det slutade med att jag gjorde en avsyning på axlarna, sicksackade och klippte bort - så nu sitter den i alla fall bra där.
    Yvonne

    SvaraRadera
  8. Fina bilder;)
    Vill gärna se mer katt o hembilder.

    SvaraRadera
  9. Jättefina kläder. Men... JAG VILL HA ditt halsband;)

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte vart jag ska börja riktigt. Sjukt fin klänning! Sjukt fin kofta! Mysigt med en liten och grattis till ditt nya hem! Jag tror jag fick med allt nu, haha :)

    SvaraRadera
  11. Grattis! Att flytta brukar alltid vara spännande - jag glömmer fort hur mycket jobb det är med att packa och bära. :)
    Härligt gånger tre för kofta, katt och klänning! Får mig att vilja öva upp min obefintliga talang vid symaskinen! :)

    SvaraRadera
  12. Allt är så fint! Hur får man tag på klänningmönstret?

    SvaraRadera