onsdag 23 april 2014

Gladys





 Tidigare har jag hyst någon sorts småartat förakt mot det faktum att folk stickar sockor. Typ att det skulle vara ett himla slöseri med tid: man stickar på pyttesmå stickor, sliter ut sockorna fort och förresten är det billigare att köpa nya.

Det har jag nu (med god aptit) fått äta upp. För nu är jag fast!

En sak jag märkte när jag började sticka sockor och gräva i mina förråd var bristen på lämpligt sockgarn. De enda sockgarner jag hade liggandes hemma var faktiskt det gula jag använde till Astrakan-sockorna och Tant Koftas regnbågsgarn. Som tur är tog jag mig samman och såg ansvarsfullt till att detta stora problem: detta hål i mitt garnlager snabbt fylldes. Först köpte jag lyxigare sockgarn från små obskyra handlare på etsy, sedan växte habegäret och jag fyllde på med garn från Magasin Duett och Garnkorgen.

Nu vidare till just dessa sockor! Mönstret heter Gladys och finns gratis på Ravelry. Det är designat av den gåtfulle General Hogbuffer som har gjort en hel massa fantastiska sockmönster, nästan alla med något helt nytt konstruktionsmässigt. Alla mönster är dessutom gratis. Jag har använt stickor 2,25 mm och garnet är från John Arbon Textiles på etsy.

8 kommentarer:

  1. Så snygga! Och färgen!!! Stickar också ett par av Generalens mönster i sockutmaningen

    SvaraRadera
  2. Jättefina sockar! En gång sockstickare alltid sockstickare... jag kan inte få nog av sockstickning!
    Förresten tycker jag att bilderna på allt du skapar är helt magiska.

    SvaraRadera
  3. Tänkte också att det var rätt onödigt att sticka sockar där en period för några år sedan. Och så började jag själv... Det höll i sig i ungefär ett år. Fast nu får jag nog se till att bli biten igen, för sockarna jag gjorde i den vändan börjar slitas ut nu. Och ärligt, sockar håller längre än vad man tror. Om man använder de lite tåligare garnerna till slit och släng. (MiniRaggi är underskattat som slittåligt sockgarn.) Ska bli kul att se vad som mer ploppar upp här framöver :)

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde tvärtom och använde nåt garn jag hade i lagret. Inte bra! Det är tungstickat och jag får ont i fingrarna. Ska nog göra som du, skaffa fingarn istället. Och nu ser jag ett par fina röda på instagram också! Nej jag får nog ändra strategi i sockutmaningen!

    SvaraRadera
  5. Flotte sokker!
    Og vottene i forrige innlegg er så vakre.

    SvaraRadera
  6. Snygga!! och jag gillar ganseystilen på dom:)

    SvaraRadera
  7. Superfina! Och härligt att även du har blivit en inbiten sockstickare nu :)

    SvaraRadera