tisdag 1 april 2014

Den röda kjolen

 Ja men då fortsätter jag väl kjolparaden! Här är kjol nummer tre i ordningen.
 Jag sydde en klänning i detta fantastiska tyg sent förra året. Den hade jag på mig första och enda gången på min fars femtioårsfest. Sedan tvättade jag den och då krympte den och blev för liten. Synd men sant, nu har jag i alla fall lärt mig att tvätta tyget innan jag syr av det. Klänningen fick flytta hem till en vän och jag fick sy mer i det fina tyget, så slutet var ändå gott.
 Jag har än en gång sytt min vanliga basmodell av raka stycken, denna gång med fickor, vanliga veck och knäppning fram (fast det har jag alltid - jag måste ju använda min knappsamling). Någon gång kanske jag visar precis hur jag syr min kjol, tills dess kan man söka på "dirndl skirt" så kanske man hittar något liknande och förhoppningsvis användbart.
 Knapparna. Jag gillar dom.
Till sist en sak som förvånar och gör mig glad - jag har långt hår igen! Jämför med för tre år sedan då jag klippte av allt huvudhår.

6 kommentarer:

  1. Växer ditt hår ovanligt fort? Hoppas mitt är sådär långt om två år- nu har jag sparat i ett år. Iofs ansar jag det en gång i halvåret.

    SvaraRadera
  2. Fruktansvärt fint tyg, får nästan torka dregel från tangentbordet här.. Superfin skapelse, och du passade himla bra i den!

    SvaraRadera
  3. När du syr fickor gör du hela sömmar i sidorna då? alltså delar tyget i tre stycken, två fram och ett bak? Snygg och praktisk basmodell måste jag ju säga :)

    SvaraRadera
  4. Vilket fint tyg och jättesnygg kjol.

    SvaraRadera
  5. Men VAD SYND att den krympte - vad gjorde du av den...? :D (tittar meningsfullt på dig)

    SvaraRadera