söndag 21 september 2014

En gul Siri



Det har blivit några Sirikoftor nu, men själv hade jag faktiskt bara en enda (den gröna). Eftersom gul är en av mina favoritfärger fick nästa Siri bli gul. Min gröna Siri är stickad ganska löst på stickor 4 mm och är således ganska stor, men denna ville jag skulle sitta lite tajtare. Eftersom garnet jag använde är lite tunnare än supersoft gick jag ner en halv storlek på stickor men stickade samma storlek på koftan.

Mönster: Siri som är mitt eget. Vill man köpa mönstret på svenska så finns det som materialsats hos Solkustens Spinnverkstad. Vill man köpa enbart mönster finns det att köpa på engelska här.
Jag har stickat storlek medium på stickor 3,5 mm med Magasin Duetts geelong - ett supermjukt och väldigt trevligt garn. Som vanligt kommer jag tyvärr inte ihåg hur mycket som gick åt.
Jag har använt mina miniknappar av pärlemor från samlingen.


Bandet jag sytt fast på insidan av knappkanten är från Magasin Duett.



16 kommentarer:

  1. Helt underbar kofta! Ska kanske ta och beställa garnet och mönstret idag....

    SvaraRadera
  2. Jag längtar tills på fredag, då har jag tänkt köpa en sats med garn och mönster på mässan i Borås.
    Men det finns en del andra stora projekt redan på gång här.

    SvaraRadera
  3. Jättefin kofta och design.
    Med hjälp av en våg får man ganska bra koll på hur mycket garn som gått åt (även om man väger inkl knappar).

    SvaraRadera
  4. Siri är fin i alla färger, men din gula är supersnygg! =)

    SvaraRadera
  5. Den er vakker! Jeg ønsker meg en Siri til vinteten, må bare velge farger først.

    SvaraRadera
  6. Så utrolig vakker! Denne har jeg lyst på! :)
    Håper du får en flott uke! :)

    SvaraRadera
  7. What a wonderful cardigan. I wish I could read your blog - but looking at your beautiful pictures is great too.

    SvaraRadera
  8. Sååå snygg!! Och vackra bilder!!

    Iréne i Östersund

    SvaraRadera
  9. Men så fin!
    Jag har också en Siri kofta på gång i gul Geelong!
    Nu när jag ser din färdiga blir jag peppad på att få klart min!
    Skulle inte du kunna lägga ut lite extra beskrivning på hur du gör då du syr i dina kantband? Jag har inte fått koll på hur du gör då du syr knapphålen....
    Vänlig hälsning
    Veronica

    SvaraRadera
  10. Ååh vad fin! Och så fina och höstliga bilder! :)

    SvaraRadera
  11. Oj så mycket fint du stickar. Den gula tröjan jättefin och den grå mormorsfilten är helt magisk!
    Det var VÄLDIGT länge sedan jag hade en stickning i händerna....men du inspirerar!
    Varm hälsn fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  12. Så fin blogg du har, det er første gang jeg er innom her. Vakre kofter og utrolig mange vakre sokker! Takk for link til Ravelry og oppskriftene på mange av sokkene:) har lagt deg til i min blogglesere, så nå vil jeg finne bloggen din:)

    SvaraRadera
  13. Denne var kjempefin! Jeg likte gulfargen veldig godt! Flott mønster, og veldig fin blogg du har!

    SvaraRadera
  14. Det var ei nydelig jakke! Herlig gulfarge!

    SvaraRadera
  15. Margareta Eenevad8 november 2014 kl. 14:16

    Så underbar din Sirikofta är. Finns det möjlighet att köpa mönstret på svenska direkt då jag aldrig stickat efter mönster på engelska. Vill gärna sticka den i annat garn än Solkustens.

    SvaraRadera