söndag 17 maj 2015

Koftan Clara och en nysydd klänning




Nu är det som allra vackrast här. Grönskan är så grön att jag måste kisa med ögonen innan jag vänjer mig. Helst vill jag vara ute och gräva grönsaksland hela dagarna och när solen gått ner och kylan smyger sig på sitta i kökssoffan med bordet fullt av trädgårdsböcker och planera och dricka té. Just idag öste regnet ner men jag har varit ute och grävt ändå. Längs husets södersida har det en gång löpt en rabatt men eftersom ingen bott i huset på kanske 30 år (?) så var den helt igenvuxen. En tapper pion, en liten rosenbuske och några flox har överlevt och gick att rädda och jag har nu grävt ner två nya rosor och fem pioner. I detta inlägg går det att se rabatten som den såg ut förra sommaren (och jag lovar att visa mer i sommar).

Nog med trädgårdssvammel!

Koftan på bilderna är en Clara, stickad i Solkustens Spinnverkstads garn Jämtland, 2-trådigt. Den ska få följa med Ingrid på mässor så att ni kan känna på den och prova den på, men den är så mjuk och trevlig att ha på sig att jag har svårt att slitas från den. Kanske måste jag sticka en egen. Det gick åt fyra härvor till en medium och jag kan inte nog säga hur trevligt detta garn är, ni borde testa det. Jag använde stickor 4mm till koftan och 3,5mm till knapp- och halskanter.

Klänningen är ytterligare en variant av Hawthorn, men nu har jag ändrat den så mycket att jag inte vet om jag ska kalla den det längre. Denna gång har jag använt grundlivet fast ritat om halsen, skippat kragen och gjort en egen rynkad kjol. Fickorna har jag ritat själv och jag har också lagt till ett knytband i sidsömmen. Jag är extra nöjd med dels ränderna åt andra hållet som finns i kanten på fickorna, kanten på ärmarna och knytbanden och dels att det är mönsterpassning både vid axlarna (syns ej på bilderna) och vid fickorna. En helt perfekt vårklänning sydd i 100% lin. Jag älskar lin och många små knappar, så är det bara.




 

9 kommentarer:

  1. Hurra för både kofta och klänning. Jag blir vansinnigt frestad!

    SvaraRadera
  2. Så fint. Jag har det mönstret och måste snart ta tag i och sy en klänning.

    SvaraRadera
  3. Klänningen sitter perfekt, och koftan är hur söt som helst:)

    SvaraRadera
  4. Var in och titta på din blogg, du gjort otroligt fina handarbeten, blir riktigt inspirerad :)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kan jag köpa mönster för koftan Siri på svenska någonstans? Och är det möjligt att sticka den i garn som egentligen är för stickor 3? Tacksam för svar, det kliar i händerna och de bilder jag sett är väldigt inspirerande. Ser ut som en kofta som är klurigt rolig att sticka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Mönstret till Siri går att köpa på svenska som materialpaket från Solkustens Spinnverkstad (länk finns i inlägget ovan. :)

      Radera
  6. Å vad fint du gör! Blir tokigt sugen på att sticka flätstickning nu..:)

    SvaraRadera
  7. varenda bild är proppfylld med försommar ! Jag blir glad :-)

    SvaraRadera
  8. Känslan när jag hittade ditt vackra mönster! Har precis börjat sticka koftan i 2-trådigt otvättad ullgarn från Kristians ekologiska gård i Delsbo <3 Kan inte bli mer njutstickning!
    Hoppas du får en skön sommar!

    SvaraRadera