onsdag 4 mars 2015

The shirtwaist dress





 Jag har efter att ha ägt boken Gertie's New Book for Better Sewing länge till sist sytt en Shirtwaist dress. Det är mitt favoritmönster av alla i hela boken och jag har hört mycket bra om det.

När jag nu sydde klänningen kortade jag av axelbredden mycket, den är helt enorm! Annars gjorde jag inga ändringar och den sitter väldigt bra. Enda nackdelen är att hela bakdelen av klänningen är i ett stycke, vilket gör att tyget inte faller så snyggt där (det följer liksom rumpans form när jag vill att tyget ska gå ut från kroppen, om ni fattar?). Jag vill ha mer vidd, men i och med att ryggen är smockad vet jag inte riktigt hur jag ska göra detta.

På det hela taget gillar jag mönstret och den färdiga klänningen mycket! Lyckas jag bara lista ut ett smart sätt att lösa baksidan kommer det definitivt att bli fler, trots att det tog mycket längre tid att sy denna än de alla andra klänningar jag sytt.

Just det! Tyget är av bomull av ganska bra kvalité, det har lite snyggare fall än lapptäckestyg men hasar upp på benen ändå (jag är bortskämd med ylle- och lintyg i många andra klänningar). I förrgår var jag på old touch och köpte en underklänning efter tips från Anna, imorgon ska jag testa hur bra det funkar.


5 kommentarer:

  1. Jättefin :) Underklänningar är bra. Eller som jag har idag, en underkjol uppdragen till midjan :P

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fin! Blir sugen på att skaffa den boken nu, vilket idealiskt mönster.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    This dress looks really beautiful!!
    I didn't understand much of the things you are writing about (I' m at the begining oft learing swedish :-)), but I always like the things you knit and sew!
    Greetings from Germany, Lena

    SvaraRadera
  4. I love the dress! It looks great on you!

    SvaraRadera