måndag 16 februari 2015

Betula x 2!



I höstas kom första numret av tidningen Avmaskat ut och i tidningen kom mitt mönster Betula med. Det var dessutom på framsidan och det var ju himla roligt. Nu har nästa nummer av tidningen kommit ut och det betyder att jag har fått tillbaks rättigheterna till mönstret.

Jag har stickat upp Betula i två olika storlekar, en som är större (200 cm från spets till spets) och en som är lite mindre (160 cm från spets till spets).

 Den större är stickad i entrådig Gotland, det garnet som förut bara hette "Solkustens Spinnverkstads entrådiga". Alla färger utom den naturvita består till största delen av ull från gotlandsfår. Ull från gotlandsfår är lång, otroligt glansig och vågig, lite som mohair. Eftersom det bara finns ljusgråa till svarta gotlandsfår används till det vita garnet ull från leicesterfår, som oftast är vita. Alla färger innehåller också en liten del finull (från finullsfår). Finullen är mjuk, krusig, glansig och finfibrig. Till denna sjal använde jag stickor 4,5 mm och stickade 6 repetitioner av diagram B. Det gick åt 300 g garn.

Den mindre är stickad i entrådig Jämtland, en helt ny garnkvalité från Solkustens Spinnverkstad som är  spunnen av ull från jämtlandsfår som är en ganska ny svensk fårras och en korsning mellan merino- svea- och finullsfår. Ullen från jämtlandfår är väldigt finfibrig och mjuk. Garnet innehåller också lite finull för lysterns skull. Garnet är helt otroligt mjukt! Det finns i entrådigt (ca 480 m / 100g) och tvåtrådigt (ca 250 m / 100 g). Till sjalen använde jag stickor 4,5 mm och stickade 4 repetitioner av diagram B. Det gick åt 150 g garn.


De båda sjalarna var med till syfestivalen som var i helgen och garn och mönster till sjalen finns nu att köpa från Solkustens Spinnverkstad. Inom inte allt för lång tid kommer mönstret även att finnas att köpa på ravelry, då översatt till engelska.
 Bildbevis för att det faktiskt är två sjalar! Under är bilderna på den mindre, stickad i jämtland, och ovanför på den större, stickad i gotland.




9 kommentarer:

  1. Väldigt vackra sjalar! När du beskriver de olika garnkvalitéerna önskar man att man kunde känna på dem direkt. Intressant med jämtlandsfår - hade inte jag hört talas om förut.

    SvaraRadera
  2. Så himla vacker struktur de blev med de här garnerna!

    SvaraRadera
  3. Vilket otroligt vackert mönster.

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra sjalar. Ser fram emot att mönstret kommer sen, den här sjalen vill jag sticka.

    SvaraRadera
  5. Så utrolig nydelig! Ser ut som vinger !

    SvaraRadera
  6. Hej Linnea, stickar just på din fina Betula sjal, köpte mönster o garn från Solkusten på Fårfest i Kil, men jag har kört fast lite. Första gången jag stickar diagram B, kan det väl inte vara så att jag ska upprepa mittdiagrammet, utan, då måste jag väl sticka hela diagrammet varje varv så att säga?

    SvaraRadera