lördag 2 maj 2015

April in Paris



"Bäddjacka eller bäddkofta är en långärmad och midjekort kofta, som bärs av damer för att inte frysa när man läser i sängen. Bäddjackan har långa tampar fram att vira omlott om bålen. Den är gjord av bekväma värmande material som matelassé eller ylle. Den lanserades på 1830-talet, populär fram till 1950-talet."

Detta är alltså wikipedias definition av bäddjacka. Och faktum är att jag gillar att sticka och läsa i sängen, men ofta fryser om armarna eftersom vårt sovrum är oisolerat. Detta är en mycket bra lösning på det lilla problemet.

Mönster: April in Paris av Maja Karlsson. Mönstret finns i senaste numret av avmaskat. Jag fixade och trixade lite med mönstret så att det skulle passa mitt sätt att sticka, och här är ändringarna jag gjorde: jag lade upp med tubuppläggning och stickade ärmarna runt, slapp därmed aviga varv och sömmar. I ryggen gjorde jag en avmaskning med tre stickor istället för att maska av och sy ihop. Och så gjorde jag ärmarna en bit längre än de skulle vara.

Jag använde stickor 3,5 och 2,25 mm och garnet är underbart handfärgat angorett från Tant Kofta. Det gick åt strax över 150 gram.
 Bilderna är tagna på valborg, det var väldigt blåsigt som synes så vi skjöt upp eldandet till första maj.


Och till sist: den obligatoriska kattbilden.

6 kommentarer:

  1. Den får nästan mig att bli sugen på en bäddjacka:)

    färgen är helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en mysig hemmakofta :) Plus för kattbild! ;D

    SvaraRadera
  3. Vackert. Hade en "bäddkofta" när jag var barn, gillade den skarpt, kommer jag ihåg. Tror den kom från min mormor. Stickad från mudd till mudd, inte så lång i ryggen och inget framstycke, mest för armarna :)

    SvaraRadera
  4. Jag är helt kär i denna, den är så otroligt fin! :) Nu blir jag också sugen på att sticka en bäddjacka!

    SvaraRadera
  5. Hej Viffla!
    Du har en så härlig och inspirerande blogg och det är alltid lika spännande att se vad du har för projekt på gång.
    Jag vet att du går en 1-årig stickutbildning på HV, det måste vara ett himmelrike för en stickerska att få fokusera på just stickning. En fråga som jag undrar över, eftersom du är mönsterkonstruktör, -vad finns det för bra stickprogram som du kan rekommendera? Har provat att arbeta i excel men lyckas inget bra med att få till symboler.
    Mvh Lena /lenaomalin (at) gmail (dot) com

    SvaraRadera
  6. Så väldans fint med obligatorisk kattbild! Som ett en extra bonus till den fina bäddjackan! :)

    SvaraRadera