fredag 7 november 2014

Två par bortglömda sockor





De här sockorna stickade och fotograferade jag för jättelänge sedan - uppmärksamma tittare kanske ser att bilderna är tagna samtidigt som många sockor jag skrev om i våras. Själv kan jag se det på stolen som tillhörde inredningen i lägenheten jag hyrde möblerad - sen kom en flytt och sommar och bilderna blev bortglömda och sockorna undanstuvade. Nu är det dags för sockor igen, snöslasken skvimper ner på förstukvisten och vinden viner i skorstenen.

Dessa sockor stickade jag efter bilderna från Waffle Cream - men jag köpte aldrig mönstret eftersom jag faktiskt tycker att 45:- för ett sockmönster är lite väl mycket. Det betalar jag gärna för ett välarbetat koftmönster i många storlekar, men här blev jag snål och tänkte att jag kunde se på bilderna hur sockorna var stickade. Det gjorde jag också, och lade även till detaljen att den stora flätan delar upp sig i två små flätor.

Jag använde stickor 2,5 mm och Opalgarn.




Att sticka de här sockorna var en riktig njutning - garnet är fantastiskt, mönstret väldigt roligt (om än en aning uppmärksamhetskrävande) och jag hade just köpt mina addi sock rockets som är väldigt bra.

Mönstret till dessa sockor heter Aragorn och finns gratis på ravelry. Det har en väldigt rolig hälkonstruktion som passar fint med resten av sockan. Garnet är ett riktigt lyxgarn - handfärgat från Artist's Palette Yarns. Jag har använt stickor 2,5 mm.
 


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Måste bara säga att dina sockor är mycket snyggare än "originalet". Attflätorna fortsatte ner på foten gjorde allt. Jag blev besviken när jag såg originalet.

    /Lisa

    SvaraRadera
  2. Så utrolig vakre sokker! Og grønnfargen i Aragorn var skjønn:)

    SvaraRadera