måndag 3 november 2014

Sicksacksockor





Sicksacksockor helt enkelt. Tydligen använde Märta-Stina Abrahamsdotter detta viggmönster i sina alster, och hon band också garnet bakom maskorna på samma sätt som jag gör (även om jag inte binder varje maska). Alltid trevligt att kunna vara lite historisk i stickningen, även om det är efterkonstruerat.

Det vita garnet är opals sockgarn och det som byter färg har jag spunnit av mohair som jag köpte i Berlin i våras. Det är kedjetvinnat ganska hårt med sockor i åtanken under spinningen.

Jag har stickat på stickor 2,5 mm ungefär efter mitt luddiga typ-mönster som finns nedtecknat här.


4 kommentarer:

  1. Så underbart fina sockar! :)

    SvaraRadera
  2. Instämmer med tidigare kommentar, UNDERBARA!

    SvaraRadera
  3. Äntligen fick jag tid att läsa ikapp lite bloggar, och å, vad myckert härligt du har gjort på sistone! Helt underbart att få fylla ögonen med! Jag vill också sticka sicksackstrumpor och minst en Agatha och en sån där filt behöver ju Spanarn till sitt rum... Tack för all inspiration! <3

    SvaraRadera