tisdag 27 maj 2014

Vimpelsockor!





Vimpelsockor. Så himla bra grej.

Det gråa garnet är Lang jawoll från Magasin Duett och det gula handfärgat, rester från mina Astrakan-sockor. Sockorna är stickade från skaftet mot tån, med förstärkt häl med lyfta maskor.

Här är mina luddiga minnesanteckningar:
Jag använde mina nya favoritsockstickor: addi sock-rockets i storlek 2,5 mm. Jag började med att lägga upp 60 maskor och sticka vriden resår femton varv. Sedan ökade jag till 72 maskor och stickade vimplar: rapporten är sex maskor. Varje vimpel är fem maskor bred och blir mindre varannat varv. Efter sex vimpelrapporter minskade jag till 60 maskor igen och stickade hällapp över 30 maskor, 30 varv. Hälvändning med 4 m kvar i mitten. Kilen är femton maskor bred och efter sista kilminskningen stickade jag 40 varv innan jag började forma tån med min bästa tåminskning: minskningsvarv (-4m), 3 v slätstickning, minskningsvarv, 2 v slätstickning, minskningsvarv, 2 v slätstickning, minskningsvarv, 1 v slätstickning, minskningsvarv, 1 v slätstickning, minskningsvarv, 1 v slätstickning, minska sedan varje varv tills 16 maskor är kvar, sy ihop dessa med masksöm.


11 kommentarer:

  1. Å så läckra, det är verkligen effektfullt med vimpelmönster.

    SvaraRadera
  2. Sjuhuhuhukt fina! MÅSTE göra. Och gult och grått vinner igen :)

    SvaraRadera
  3. Kombinationen gult och grått är så förträffligt fin, blir också väldigt sugen på ett par vimpelsockar :)

    SvaraRadera
  4. Så sjuuukt fina! Konstigt nog har jag inte stickat flerfärgsstickade sockor ännu. Måste göras!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dem och har redan stickat klart tån på ett par egna! :)

    SvaraRadera
  6. Sååå fina!! Måste göra ett par egna !!

    SvaraRadera
  7. Hvor er de bare super smukke, skønne produkt billeder du har taget.

    SvaraRadera
  8. så fina dom är! jag gillar verkligen färgkombinationen:)

    SvaraRadera
  9. Så kule sokker! Gult og grått er så fine farger sammen:)

    SvaraRadera
  10. Hej Lina!
    Vilka super snygga sockor! Jag undrar varför du började med 60m för att sedan öka till 72?

    SvaraRadera
  11. Tycker verkligen om de här så himla mycket! Jag blev inspirerad och gjorde en halsduk till min pojkvän med vimpelmönstret!

    SvaraRadera