lördag 1 november 2014

Agatha







Här är en kofta som redan har blivit en storfavorit, Agatha av Andi Satterlund. För mig är den just nu den perfekta koftan: lagom kort, inte för stor halsringning och hellånga ärmar. Det enda som är mindre bra är ärmmudden som är dubbelvikt, jag tycker att det känns lite klumpigt. Vi får se om jag repar upp lite på ärmarna eller om de får vara kvar som de är nu.

Garnet jag har använt är geilsks bomull/ull som jag höll dubbelt. När jag köpte garnet tänkte jag att detta kanske skulle vara garnet som fick mig att börja sticka i bomull. Så blev det inte, för jag tyckte inte alls att garnet var särskilt trevligt att jobba med och även om slutresultatet blev mjukt och fint så börjar koftan lukta svett ganska fort, det gör inte mina ullkoftor. Till på köpet har jag haft materiallära och lärt mig mer om hur bomull odlas och framställs, så all bomull som inte är ekologisk går verkligen bort.

Jag stickade med stickor 4mm i mina favoritstickor, hiyahiya. De är himla bra alltså.






10 kommentarer:

  1. Vilken underbar kofta du stickat. Lisbeth T

    SvaraRadera
  2. Ååååå va fina ni är, både du och koftan! Jag blir sugen att sticka en egen nu. Tänk va lite materiallära ställer till det ;) Jag måste också ha ekologisk bomull sen jag hade materiallära på stickkursen. Det är helt sjukt vilken industri bomullstillverkningen är. Gifter och barnarbete i mängder. Ha det gott! Det är så roligt att du börjat skriva lite mer på bloggen igen. Och glöm inte att höra av dig när det blir dags för teststickning av stjärnbaskern ;)

    SvaraRadera
  3. Så himla fin! Härliga bilder :)

    SvaraRadera
  4. Verkligen fin, den blev jag sugen på! Härliga höstbilder på dig också :)

    SvaraRadera
  5. Så fin, och härlig färg! Den passar dig verkligen perfekt! Bra att få veta lite mer om garnet. Jag har köpt mig ett nystan som jag tänkte provsticka lite med, eftersom jag tycker det verkade väldigt trevligt, men det är alltid bra att höra andras åsikter också.

    SvaraRadera
  6. Den är verkligen superfin! Och väldigt inspirerande bilder!

    SvaraRadera
  7. Så söt den är! och vilken fin passform!!

    SvaraRadera
  8. Så flott ei jakke, den kledde du :) nydelig mønster og farve

    SvaraRadera
  9. Svettlukt eller ej - koftan är i alla fall himla fin!!

    SvaraRadera
  10. Oj, så vackert är Agatha och du!

    SvaraRadera