söndag 11 augusti 2013

En kofta som heter Clara





 Min gråbruna kofta är färdig! Jag har länge tänkt att jag vill ha en mörk baskofta, varm men inte bylsig och med ett flätmönster som inte tar över allt. Denna känns helt perfekt.

 Koftan är stickad nerifrån och upp med istickade ärmar och väldigt lite sömmar: bara under ärmar och överst på axeln. Mönstret är mitt eget som jag håller på att skriva ner. Garnet är Magasin Duetts supersoft i färgen donkey som jag har lagt dubbelt och stickat med stickor 4mm. Jag tror att det gick åt precis åtta nystan.

Jag har funderat mycket på hur jag ska ge mina mönster namn, och som jag skrev förut om Siris kofta så får mina mönster människonamn, och mer specifikt namn efter personen som inspirerade till mönstret. Siri är min moster och Elin (mitt första mönster) är hennes dotter, alltså min kusin. Elin är väldigt prinsessig och de första Elin-handledsvärmarna stickade jag som julklapp till henne. Denna kofta (och så småningom mönstret) får heta Clara - efter mig själv, helt enkelt för att den är så mycket jag (jag heter Clara i förnamn och Linnéa är mitt tilltalsnamn).

15 kommentarer:

  1. Just precis en så'n som jag skulle vilja ha!
    Som passar både till blus, polo, bara linne.
    SÅ fin!
    Jag får hoppas på mönster :)

    SvaraRadera
  2. Så fin! Den hamnar högst upp på vill-sticka-listan.

    SvaraRadera
  3. Den är superfin! Perfekta baströjan. Och roligt att få veta vad du heter, det visste inte jag innan. Himla bra namn att heta också :)

    SvaraRadera
  4. Veldig fin jakke! En sånn kunne jeg godt tenke meg å strikke.

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Den vill jag också sticka. Du gör såå fina modeller. Precis min stil det du har gjort hittills. Hoppas att mönstret snart går att köpa? Nu står det både en "Siri" och en "Clara" högst upp på min sticklista.

    Yvonne

    SvaraRadera
  6. En perfekt kofta, lika fin till kjol som till jeans. Längtar efter att du publicerar mönstret. Du är otroligt duktig!!!

    SvaraRadera
  7. Vad fin! Den kommer jag att vilja göra, liksom Siri :)
    Kul att du börjat blogga igen, jag har saknat dig!

    SvaraRadera
  8. så fin den är! en detalj som jag verkligen gillar är att ärmflätan blir som en fortsättning på koftsömmen:)

    SvaraRadera
  9. Den är så himla fin! Lagom mycket flätor :)

    SvaraRadera
  10. Sjukt fin! PRECIS en sån kofta som jag velat sticka, det är ju fantastiskt! Hojta högt när mönster finns tillgängligt! :D

    SvaraRadera
  11. Har du funderat på att även skriva ut andra mönster till modeller du gjort tidigare?
    En av mina (och många fler har jag sett) har din "Salix" som favorit på Ravelry. Jag tycker den är helt underbar och skulle köpa mönstret direkt om du hade det ute till försäljning.
    Du stickar verkligen jättefina plagg!

    Yvonne

    SvaraRadera
  12. Har du mönster att sälja?
    Kickan

    SvaraRadera
  13. Åh, vilken fin kofta! En sån här vill jag också ha :D

    SvaraRadera
  14. Du är så fantastiskt skicklig, Linnea! Hurra för dig!

    SvaraRadera