torsdag 19 februari 2015

Projekt: inredning


 Jag går ju stickutbildningen på handarbetets vänner i Stockholm, och där stickar jag hela dagarna. När jag kommer hem fortsätter jag att sticka, men har på senaste tid även börjat brodera lite yllebroderi. Det hela började som ett starkt begär på syfestivalen i höstas när jag såg de fantastiska kuddarna från fingerfärda och sedan yrade om dessa hela hösten så att jag till jul fick en broderisats. Nåja, mer om detta en annan gång. Jag har bara visat en grej från utbildningen, den maskinstickade koftan, och den hade jag redan tänkt ut långt innan. Den största anledningen att jag inte visat mer är att jag tänkt att det ska bli mönster av projekten. Men det kanske går bra att visa ändå?

Här är vårat senast avslutade projekt, som har handlat om att göra något som inte är ett plagg. Detta var något som jag gruffade och stånkade över till en början, men efter att ha varit magsjuk första veckan av projektet var allt roligt. Jag bestämde mig för att lära känna stickmaskinerna mer och därför kändes bebisfiltar som ett bra projekt.

Filtarna är stickade på maskin i Solkustens spinnverkstads entrådiga Gotland. De är stickade på full bredd och jag har efteråt stickat på kanterna för hand. Mönstret till den mörkare filten är ett klassiskt mönster som använts till insidan av vantar och mönstret till den ljusare är min tolkning av det allomstädes närvarande innemönstret med vågor. Till en början ritade jag några mönster själv, stora mönster med stjärnor här och där och långa flotteringar (trådar på baksidan), med tanken att sticka två lager och lägga ihop med avigsidorna mot varandra. Problemet var att tyget blev alldeles för tjockt i detta garn. Valet stod mellan att ha ett lager eller att byta ut garnet, vilket var ganska lätt, men då behövde jag använda ett helt annat mönster med små hopp på baksidan. Kanten på den mörka filten är stickad i rätstickning och kanten på den ljusa i bruten resår.
 Igår hade vi fotodag och lekte med ljussättning. Mycket spännande för mig som bara fotograferat i naturligt ljus.


 Sen gick vi ut och jag kunde "göra min vanliga grej". Skönt.



4 kommentarer:

  1. Jättefina filtar! Önskar nästan att jag var en bebis som fick ligga under en av dem. :-)

    SvaraRadera
  2. Gillar båda filtarna. Skulle vilja ha en sån filt i min soffa, både vacker och varm.
    Du har verkligen ett estetiskt sinne!!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara filtar, du måste känna dig stolt över ditt arbete med dem./Anne

    SvaraRadera
  4. Attans! Nu blev jag ju sugen på maskinstickning också. Väldigt vackra filtar!

    SvaraRadera